tisdag 7 december 2010

Förtydligande



Anledningen till att jag har Bodhi som namn här är naturligtvis att Bodhidarma är min stora idol. Vem måste inte älska en kille som sitter utanför en grotta i flera år tills benen skrumpnar, ruttnar och trillar av? Det visar på beslutsamhet, vilja och kamplust. Och dumhet. Jag är en stor beundrare av alltihop. Naiva människor, "dumma" människor är bra. Naivitet är allt jag strävar efter. Smarta och kloka får andra vara. Hur han sen drog till Kina och grundade zenbuddhismen utan ben är något av ett glapp i historien. Får inte ihop det där riktigt men det är å andra sidan så väldigt väldigt mycket jag inte förstår. "Jag är en björn med mycket liten hjärna" för att citera en annan av vår tids stora filosofer.
Man får förmoda att han hade en bärstol (Bodhidharma alltså, inte Nalle Pu)...
Jag trycker in en skulptur också. Kolik är jobbiga grejjer...
Jag har gjort den alldeles själv med mina egna små tassar.
Just det, jag hade ju redan en blogg! Den hade jag glömt! Den får jag behålla då. På engelska. Och den kommer jag bara ägna åt skulptering. Fler människor som håller på med det över hela världen än i Sverige.
Och så bodhidharma då då. Visst är han söööt?

1 kommentar:

  1. va, kul att du startat en blogg. Nu kan du lägga ut fler bilder på dina otroligt fina skulpturer. Ha det gott / Viveka

    SvaraRadera