fredag 10 december 2010

Brachialis anticus

Barn som ska visa "Kolla vad stark jag är" spänner ofta biceps för att visa vilken bulle det blir. Biceps och triceps känner väl de flesta till. Men mellan biceps och triceps löper den lilla Brachialis anticus, en muskel som har fått alldeles för lite cred. Det är den som träder fram vid ansträngning. Tunga lyft och sånt. I avslappnat tillstånd sticker den in och gömmer sig och syns knappt
1.Hämta något tungt
2. vrid handleden lätt inåt
3. Lyft det tunga föremålet
Brachialis anticus träder då fram tydligt.
Minns inte vem det var men en klok tecknare sa en gång "Jag är för dålig på att rita saker så att de ser tunga ut så jag måste rita människokroppen så att det syns att saker är tunga"
Så det är Brachialis anticus vi ska spänna om vi ska visa hur starka vi är. Att böja armen visar väl inte direkt på någon styrka?

Osynlig förutom när den arbetar hårt. Därför jag gillar den.
Känner mig ofta som Brachialis anticus.

Om det nu var exakt så den hette, har inte anatomiböckerna här. Brachialis är jag tvärsäker på. Anticus mer tveksam.
Skulpterande handlar om tre saker:
1. Peta omkring tills man är nöjd
2. Kunskap om det man ska skulptera. Referenser referenser referenser. Som hellst ska finnas inombords. Vid skulpterandet av människor naturligtvis framför allt anatomiböcker. Så länge man fortfarande måste titta på dem hela tiden blir det stelt. När de finns i huvudet börjar man kunna jobba mer fritt.
3. MASSOR med övning. Själv har jag bara börjat och jag har väl mer eller mindre hållit på i trettio år - fast inte på nåt särskilt strukturerat vis. Hade jag varit mer fokuserad hade jag kommit betydligt längre i min utveckling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar